Zamrzlé auto

Chcete odjet svým autem ale ouha! Ani jej nemusíte jej nechávat přes noc venku, abyste měli problém se do něj vůbec dostat.

Záleží na tom, zda se do svého vozu probojujete. Pokud je zamrzlý pouze zámek , stačí použít rozmrazovač. Existují lahvičky s tekutinou, které stojí opravdu pár korun (kolem 20 Kč) a přesto fungují bez problémů. Pak musíte pouze několik minut počkat a máte vlastně vyhráno. Klíček se otočí a vy jste uvnitř. Zbývá již jen odmrazit skla (škrabkou, sprejem či tekutým přípravkem), očistit je pro jistotu zvenku i zevnitř, nastartovat a vyrazit. Funguje-li ovšem všechno ostatní optimálně.

Rozmrazovač zámků byste vlastně nikdy neměli vyndavat z kapsy, v autě, do kterého se nelze dostat, je vám samozřejmě k ničemu. Někdo doporučuje také lehce nahřát kovovou část klíčku zapalovačem. Tato vychytávka ovšem platí pouze pro starší vozy buď bez centrálního zamykání, nebo s mechanickým. Majitelé moderních vozů s dálkovým otevíráním či čipovou kartou s tímto tolik problémů nemají.

Existují ovšem další katastrofické scénáře, které se můžou ale přihodit v zimě kdykoliv a komukoliv. Nemyslete si, že zrovna vám se to nemůže stát. Tak například: zámek jste otevřeli, ale pryžové těsnění drží jako přibité. Zanedbali jste přípravu auta na zimu a neošetřili jej. Zde neplatí ovšem známé Pozdě bycha honiti. Pokud se lze nějakým způsobem k pryži dostat, stačí ji lehce očistit přípravkem na glycerínové nebo teflonovo-silikonové bázi. Na silikonové pozor: nesmí přijít do kontaktu s lakem karoserie, jinak vás každý lakýrník později určitě nepochválí. Nevynechejte ani víko zavazadelníku. Ještě jedna rada: pokud jste majitelem hatchbacku a bokem se do auta neprobojujete, můžete to zkusit právě kufrem. Pro osoby nestandardních rozměrů se sice jedná o akrobatický výkon, ale vidina úspěchu vás jistě vybičuje k velkým činům.

Nelze doporučit odmrazování povrchu auta (máte-li na něm například souvislou vrstvu ledu) horkou vodou. Horká voda poškozuje lak a také vám mohou popraskat skla. Co poradit? Plastovou škrabku a ruční práci.

Dolít nemrznoucí provozní kapaliny, zejména do chladiče a směs do ostřikovačů, se vyplatí rozhodně před zimou. Pokud jste tak dosud neučinili, udělejte to. Obě vydrží teploty do -30oC. Pozor, směs do ostřikovačů se dolévá ředěná, má totiž lepší vlastnosti než koncentrát. Nedoporučujeme míchat letní a zimní. Je také pravda, že letní může obsahovat již více destilované vody než směsi, pokud jsme ji pravidelně dolévali, pak by neměl vzniknout zásadnější problém. Je-li ovšem již pozdě, znamená to fatální škody. Zamrzlý chladič se ještě dá vyměnit za nový, stejně jako hlava válců. Byť to znamená vysoké finanční výdaje. S prasklým blokem motoru je větší problém. Český kutil si sice poradí s jeho vyvařením, to ale znamená auto na delší dobu vyřazené z provozu.

Vy však v autě stále sedíte a pořád nejedete. Otočíte klíčkem, startér se protočí, motor třikrát škytne a konec. Příčina je jasná:vybitá baterie. Potřebujete-li okamžitě vyjet, existuje v podstatě jediná možnost: druhý vůz (je-li pochopitelně k dispozici) a startovací kabely. I prázdný akumulátor si dá říci a umí naskočit po jediném otočení klíčkem. Dobije se alespoň trochu už po krátké několikakilometrové jízdě, takže s dalším startem nemusí být problém. Nejlepší je dát baterii rychle, jak je to jen možné, na nabíječku a naplnit ji na plnou kapacitu. Opravdu dobít se baterii podaří až po delší jízdě.

Zkontrolujte také ihned stav elektrolytu a dolijte jej destilovanou vodou. Poučku vždy kyselinu do vody, v žádném případě vodu do kyseliny známe všichni z hodin chemie na základní školy. Zde ale nefunguje, protože to zkrátka není možné, musíme na to jít přesně opačně. Doporučujeme maximální opatrnost, co způsobí případné poleptání kyselinou sírovou, není třeba zajisté nijak dopodrobna rozebírat. Očistěte také kontakty na akumulátoru, na to stačí štětec, zubní kartáček a ostříknutí speciálním sprejem. Jsou-li zoxidované, znamená to s největší pravděpodobností jeho blížící se konec. Plně nabitá baterie ztrácí při mrazech kolem -20oC až polovinu své kapacity. Prázdná ovšem zamrzá již tehdy, klesne-li teplota lehce pod nulu. Co s totálně zamrzlou baterií? Jediná rada: koupit novou!

Problém s oživením auta může být i jinde. Například se žhavicími svíčkami, alternátorem… V těchto případech si zkušenější domácí technik poradí, ti méně zdatní by měli raději svého miláčka svěřit odborníkům. I zde platí: telefon na asistenční službu v přihrádce auta je vám vskutku k ničemu.