Protektory

Asi každý autodopravce již používá nebo uvažoval o koupi protektorovaných pneumatik, které jsou v dnešní době svoji kvalitou na stejné úrovni jako značkové originální pneumatiky, ba naopak svým výkonem výrazně předčí většinu neznačkových pneumatik. Protektorování je ideální formou recyklace. Podle potenciálu kostry mohou být i prořezávané kostry podle přesně daného postupu vícekrát protektorovány. Jestliže se využije celý potenciál kostry, sníží se náklady na ujetý kilometr. Existují dva způsoby protektorce, za tepla a za studena

Teplé protektorování

Při teplém protektorování se používá horká vulkanizovaná směs pro pneumatiky.

  • Kostra pneumatiky se odrásá.
  • Na kostru se aplikuje vrstva surové pryže.
  • Pneumatika se zpracovává či vulkanizuje v horké vulkanizační tvárnici při teplotě kolem 150 °C.
  • Vulkanizační tvárnice obsahuje vzorové matrice, které vytvoří nový dezén běhounu a bočnice pneumatiky, čímž se u finálního produktu docílí vzhledu nové pneumatiky.

Studené protektorování

Při studeném protektorování se spojuje předvulkanizovaný běhoun na připravenou kostru.

  • Kostra pneumatiky se odrásá.
  • Na kostru se aplikuje tenká vrstva vylisované gumy (adhesivní).
  • Přiloží se zvolený pás běhounu.
  • Pneumatika se zpracovává v tlakové komoře (autoklávu), která zajistí dokonalé spojení jednotlivých částí

Při montáži nákladních protektorů je třeba dodržovat instrukce pro STK č. 3/2014 – Hodnocení montáže obnovených plášťů pneumatik (protektorů) na vozidlech z hlediska označení výrobce pneumatiky.