Kontrola běhounu pneumatiky

Pravidelně kontrolujte běhoun pneumatiky, zda není nutné pneumatiky vyměnit. Všechny pneumatiky pro osobní automobily, lehké nákladní a užitkové automobily mají na běhounu nalisovány ukazatele opotřebení. Tyto ukazatele ve tvaru proužků jsou umístěny na různých místech obvodu pneumatiky, uvnitř drážek dezénu. Když je pneumatika opotřebená tak, že je viditelně ojetý vzorek pneumatiky, je čas ji vyměnit. Pokud se běhoun opotřebovává pouze na jednom nebo dvou místech, může to znamenat, že je pneumatika nesprávně nahuštěná. Níže jsou vypsány nejčastější známky nerovnoměrného opotřebení běhounu a problémy, které je mohou způsobit:

Jamky nebo prohlubně ve vzorku: OPOTŘEBOVANÉ ČÁSTI

Prohlubně (říká se jim také jamky nebo vroubky) jsou nejčastější na předních pneumatikách, i když není vyloučen jejich výskyt i na zadních pneumatikách. Možná známka toho, že vaše pneumatiky nejsou vyvážené, nebo že závěs či řízení jsou opotřebované.

Zubaté okraje: ŠPATNÉ SEŘÍZENÍ GEOMETRIE

Mají okraje dezénu pilovitě perforované okraje? Způsobuje to nepravidelné tření o silnici. Řešením je seřízení pneumatiky do správného úhlu. Správná hloubka vzorku je zásadní pro správný výkon. Pokud zpozorujete změněnu přilnavosti na mokrém povrchu, možná máte na pneumatikách sjetý vzorek. Pokud jeho hloubka poklesne pod 1,6 mm, je potřeba pneumatiku vyměnit.

Opotřebení středu běhounu: PŘEHUŠTĚNÍ

Když je pneumatika přehuštěná, střed dezénu je vystaven největší zátěži a opotřebovává se rychleji než okraje. Nestejná zátěž zkracuje životnost pneumatiky. Kontrolujte pravidelně správný tlak v pneumatikách. Abnormální zátěž může být také důsledkem nesprávného seřízení či mechanických problémů.

Opotřebování na obou okrajích: PODHUŠTĚNÍ

Pokud takto vypadá vaše pneumatika, může být podhuštěna. Podhuštění snižuje životnost běhounu, jelikož zvyšuje jeho opotřebování na vnějších okrajích pneumatiky. Vzniká přebytečné teplo, a to snižuje životnost pneumatiky. Ovlivňuje také spotřebu benzínu, neboť zvyšuje valivý odpor (měkké pneumatiky nutí váš vůz více pracovat). Abnormální zátěž může být také důsledkem nesprávného seřízení či mechanických problémů.