Jak připravit auto na jaro

Jaro se pomalu blíží a je tedy čas připravit vůz na novou sezónu. Po zimních plískanicích potřebuje důkladnou očistu. Je třeba důkladně zkontrolovat klimatizaci, brzdy a připravit se na výměnu pneumatik.

Zima je pro každý vůz bez výjimky tím nejnáročnějším obdobím roku. Příprava na letní sezónu, kdy budeme více jezdit a čekají nás třeba i delší výlety na dovolených, je proto nesmírně důležitá. Pravidelná péče vám pomůže udržet automobil v dobrém technickém stavu. Podzim a jaro jsou ideální období, kdy by každý motorista měl vše důkladně zkontrolovat. Řadu úkonů zvládnou motoristé sami, ale po náročné zimě se vyplatí zamířit do kvalitního autoservisu servisu a nechat vše prověřit odborníky. Především brzdy a tlumiče, které na děravých silnicích opravdu hodně trpí.

Základem je zbavit vůz všech nečistot, solí a šrámů, které na karoserii zanechaly zimní plískanice. Na to je ideální kvalitní automyčka. Nechte si vůz vyčistit, a to včetně podvozku. Nejprve vůz přestříkejte hadicí, abyste ho zbavili největších nečistot. Když to neuděláte může se stát, že špína ulpí na kartáčích myčky a ty vám pak poškrábou lak. Po projetí myčkou se vyplatí ještě jednou spodek vozu a dutiny vystříkat tlakovou hadicí, případně vyčistit motorový prostor. Pokud se na to necítíte, nechte to na odbornících , kteří mohou motor vyčistit při pravidelné kontrole kapalin. Na vosku rozhodně nešetřete. Kvalitní vosk není jen na parádu, aby auto dobře vypadalo, ale pomáhá chránit karoserii před nepřízní počasí. Dobře ošetřovaná karoserie lépe odolává korozi. Před poslední vrstvou vosku ošetřete drobné škrábance na laku. Na to se hodí retušovací nebo opravné tužky, které koupíte v barvě vašeho vozu ve specializovaných prodejnách. Až bude lepší počasí, vyklepte koberečky a celý interiér důkladně vysajte. Budete se divit, kolik jste do vozu v zimě zanesli kamínků a jiných nečistot.

S očistou vozu můžete spojit kontrolu brzd. Zimní marast a mrazy celý brzdný systém každého auta nesmírně zatěžují. Tlakovou hadicí důkladně vystříkejte kola a zkontrolujte, případně vyměňte brzdové destičky. Pokud při brzdění slyšíte či cítíte mírné drhnutí, můžete mít brzdy zanesené solí nebo zmrzlým prachem z brzdových destiček. Určitě si je nechte vyčistit. Znečištěné brzdy totiž mají nižší účinnost, což prodlužuje brzdnou dráhu vozu.

Jednou z nejnamáhanějších součástí vozu jsou v zimě stěrače. Od podzimních mlh byly prakticky v neustálé permanenci a není proto divu, že s nástupem jara nepracují jak by měly, a na skle se objevují šmouhy. Můžete je sice vyčistit, ale pokud chcete mít čistý výhled, výměně gumiček se po letošní zimě zřejmě nevyhnete. Zároveň zkontrolujte hladinu kapaliny v nádržce a případně ji dolijte. Na letní směs můžete přejít zhruba v půlce dubna. Používáním zimní směsi za teplejších dní nic nezkazíte.

Před začátkem letní sezóny určitě nechte zkontrolovat klimatizaci. Ta potřebuje jednou ročně, nejpozději po dvou letech, pravidelný servis. Kontrola a doplnění chladicího média trvá zhruba půl hodinky.

S výměnou pneumatik ještě nemusíme spěchat. Zatím sledujte teploměr. Správná doba přijde až ve chvíli, kdy teploty trvale vystoupají nad 7 stupňů Celsia. Teprve pak se začnou vlastnosti zimních pneumatik zhoršovat a začnou se více opotřebovávat. Do servisu by měl na kontrolu pneumatik po zimě zamířit i ten, kdo používá univerzální obutí. Na sjetých gumách vůz špatně drží stopu a na prašných krajnicích se lehce dostane do smyku. Kontrolu obutí je dobré spojit i s prověřením tlumičů, které dostaly zabrat na vytlučených silnicích většiny českých měst.

Jarní kontrole vozu by se neměl vyhýbat ani ten, kdo vůz v zimě šetřil a jezdil jen málo nebo vůbec. Dlouhé stání na jednom místě není pro auta dobré. Důležitá je především péče o autobaterie, pneumatiky a o pohonné hmoty. Po zimě se může v nádrži ve vozech s benzinovými motory usadit voda. Té se lehce zbavíme například velfobinem, který koupíme na každé čerpací stanici.