Geometrie kol

Geometrie kol určuje jejich postavení k silnici. Její seřízení jednoduše řečeno potřebujete k tomu, aby se kola správně točila. Kontrolovat by se měla aspoň jednou za rok nebo vždycky, když máte pocit, že ta díra v silnici, kterou jste vymetli, byla už moc velká. Špatnou geometrii nejlépe odhalíte na nerovnoměrně sjížděných pneumatikách.

Pět z deseti vozidel má geometrii podvozku mimo předepsané hodnoty. Díky dobře seřízené geometrii se předejde celé řadě zbytečných komplikací a problémů. Kontrola by se měla provádět dle doporučení výrobce vozidla, minimálně však jednou za rok. Zkušenosti z praxe ovšem doporučují provést kontrolu geometrie i poté, kdy jste na silnici nechtěně vjeli na větší nerovnost nebo vymetli díru. A to se v případě českých silnic může stát každou chvíli.

Správné nastavení geometrie náprav je totiž důležité pro zachování životnosti pneumatik a přesné ovládání vozu, které je nezbytné pro bezpečnou jízdu. Správné seřízení kol a náprav uspoří 2,5 procenta paliva.

Co ovlivňuje geometrii podvozku

Odklon kola – Jedná se o úhel, který svírá svislá osa vozidla se střední rovinou kola. Kola s kladným odklonem navzájem působí proti sobě a tím snižují tendenci ke kmitání řízení u přímé jízdy a vymezují vůli v ložiskách. Zmenšený odklon kola zvyšuje opotřebení vnitřního okraje, zvětšený odklon (nebo také příklon) naopak vnějšího okraje pneumatiky. Nesouměrný odklon levého a pravého kola nápravy zapříčiňuje táhnutí vozu na stranu, kde má kolo větší odklon. Vozidlo je obtížné udržet v přímém směru. Laicky: při pohledu zepředu nebo zezadu má auto kola do „A“ (příklon) nebo do „V“ (odklon).

Záklon kola – Jedná se o úhel mezi rejdovou osou a svislou osou vozidla promítnutý do podélné roviny vozidla. Záklon má stabilizační účinek na řízení, vrací kola do polohy pro přímou jízdu a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení. Vozidlo takzvaně plave na silnici. Kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon vozidlo jedoucí v přímém směru stabilizuje, ale zvětšuje síly potřebné pro k vychýlení vozu z přímé jízdy. Laicky: při pohledu na auto z boku je záklon vyjádřen úhlem, který svírá svislý čep vedoucí kolo se svislicí. Se záklonem rejdového čepu přímo souvisí pojem závlek.

Sbíhavost – Jedná se o úhel, který svírají střední roviny kol. Kolo je sbíhavé, pokud přední část kola je přikloněna k podélně ose vozidla. Při zmenšené sbíhavosti vůz plave a vyžaduje nepřetržité korekce volantem, aby se udržel v žádaném směru. Nadměrně se opotřebovávají pneumatiky a dochází k chvění kol. Zvětšenou sbíhavost charakterizuje obtížné vychýlení vozu z přímého směru a příliš rychlé vrácení kol po průjezdu zatáčkou. Pneumatiky se opět nadměrně opotřebovávají, především na vnější straně běhounu. Laicky: při pohledu na auto z ptačí perspektivy jsou přední kola do „V“ (rozbíhavost) nebo do „A“ (sbíhavost)

Proměnná sbíhavost – Odlišné seřízení křivky sbíhavosti levého a pravého kola, tedy rozdílná změna sbíhavosti obou kol při jejich propružení, může mít za následek vychýlení vozidla ze směru při přejezdu nerovnosti na vozovce, v horším případě i při akceleraci a brzdění. Vlivem bočního náklonu vozu v zatáčkách pak může docházet k nestabilitě. Skutečná dráha vozu neodpovídá natočení volantu.