Pozor, od 1.června začnou platit změny pro motoristy!

Auto se stočenými kilometry vám vyřadí z provozu a přepis auta na nového majitele bude snadnější než kdy dřív, ale taky to znamená nové povinnosti pro servisy.

Od 1. června začíná platit novela zákona o podmínkách provozu vozidel na silnicích. A dotkne se všech majitelů aut a motocyklů. Změny mají za úkol zjednodušit jednání na úřadech v podstatě při jakémkoliv úkonu v registru vozidel, mají pomoci v boji proti stáčení tachometrů a přísnější budou i kontroly při měření emisí.

Na jakémkoliv obecním úřadě s takzvanou rozšířenou působností půjde nově vyřídit nejen změnu vlastníka nebo provozovatele vozidla při jeho prodeji, ale taky registraci nového či dovezeného auta, zařídíte si na něm i dočasné vyřazení auta z provozu, značku na přání, nebo třeba zápis tažného zařízení.

Jinými slovy, zatímco doteď jste si koupili ojeté auto co bylo přihlášené v Jihlavě, a tam jste taky museli na úřad, abyste vše vyřídili papírově, tak nyní můžete udělat všechny papíry v místě kde bydlíte, nebo kde se vám to prostě hodí. Nebo když třeba máte trvalý pobyt v Liberci, ale pracujete v Brně, tak už si při koupi nového auta nemusíte brát dovolenou a jet to vyřídit do Liberce, ale zvládnete to o polední pauze na úřadu v Brně. Je to jednoduché, funkční a praktické. A ano, mělo to tak být už dávno.

Máte motorku, přívěsný vozík, nebo třeba obytné auto, které jste vždy na zimu vyřadili z registru vozidel abyste ušetřili na povinném ručení, ale museli jste to řešit tam kde jste měli trvalé bydliště. Od 1. června to uděláte téměř na každém městském úřadě, prostě vyplníte formulář a odevzdáte značky do depozitu. Na stejném místě si je pak i vyzvednete.

Zatímco doteď jste museli při koupi ojetého auta či motorky udělat evidenční kontrolu a pak do čtrnácti dní vše vyřídit na úřadě, nyní na to máte nově celý měsíc. Teprve pak vám evidenční kontrola propadne.

Možná už jste podobný příběh slyšeli… Někdo prodal auto, ale nový majitel ho nepřevedl na sebe a začal dělat takzvaného mrtvého brouka, tedy na nic nereagoval. Původní vlastník tak za auto pořád nesl zodpovědnost, musel platit povinné ručení a každý den se bál, kdy mu přijde pokuta za nějaký přestupek, nebo kdy se stane něco horšího… Od nynějška už máte šanci, můžete požádat na úřadě o změnu vlastníka jen na základě kupní smlouvy. Úřad nového majitele vyzve ke spolupráci, aby se k k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak neučiní, úřad zapíše nového vlastníka do registru silničních vozidel.

Pozor, pořád platí, že nejlepším řešením je, když zápis změny vlastníka provádí společně kupující a prodávající, nebo jeden z nich na základě úředně ověřené plné moci druhé strany.

Protože se spousta řidičů při policejní kontrole nebo na STK vymlouvala, že nevěděla o tom, že je jejich auto nelegálně upravené, že jim to prostě udělal někdo v servisu aniž by o tom věděli, tak nově platí, že servisu bude muset při každém zásahu, kterým vozidlo ztrácí technickou způsobilost, informovat písemnou formou zákazníka, že jeho vozidlo ztrácí technickou způsobilost. Kdo to neudělá, riskuje půl milionu pokutu. Pokuta až 50 000 Kč hrozí už nyní provozovateli auta či motocyklu, a to dál zůstává v platnosti. Tento bod novely se týká hlavně takových úprav jako je třeba demontáž filtru pevných částic, montáž xenonů, chiptuning, nebo třeba výměny brzdového systému za sportovní provedení, montáž sportovních ochranných rámů, aerodynamických křídel nebo zabarvení skel. Bohužel, novela zákona zatím neřeší takzvané funkční úpravy aut, tak jak je to běžné třeba v Německu, kde můžete na auto bez problémů a sankcí namontovat předem schválené díly s patřičným certifikátem.

Začíná platit, že pokud si cizí státní příslušník u nás koupí auto, které má sice schválenou technickou způsobilost, ale není zapsáno v registru silničních vozidel, pak si může nově zažádat o vývozní značky s platností po dobu tří měsíců. Doposud musel auto odvézt na podvalníku nebo kamionu.

Možná jste od někoho slyšeli, že od 1. června neprojde na STK vozidlo, které má stočený tachometr. Ale není to pravda, a řidiči, kteří koupili v dobré víře od podvodníků auto se stočeným tachometrem, se nemusí ničeho bát. Tato novela totiž řeší situaci, kdy by ve třicetidenní lhůtě mezi evidenční kontrolou a provedením změny vlastníka či provozovatele na úřadu, došlo ke stočení tachometru. Nebo když někdo úmyslně stočí tachometr, aby pak auto výhodněji prodal. Pokuď se vám ale tachometr třeba rozbije a vy musíte pořídit nový, pak dostanete od servisu dokument, kde je vše zaznamenáno a vy pak technickou normálně dostanete. Jinými slovy, je to zaměřené na podvodníky. Pravou však je, že do budoucna se počítá s evropskou právní úpravou, která se bude dotýkat všech aut se stočeným tachometrem, ale její převedení do českého práva bude bude ministerstvo dopravy teprve připravovat, a slibuje, že to nebude rozhodně zaměřeno proti poctivým motoristům.