Emise 2016 aneb co vás čeká

Emise 2016Rok 2016 bude v mnohém nový a na pořad dne přichází řada změn v legislativě. Jednou z takových zásadních změn je i postup měření emisí a protože se opět jako vždy objevuje nejen v diskusních fórech mnoho polopravd a mýtů, přinášíme vám ucelené informace o tom, jak měření emisí od příštího roku bude probíhat.

Novela zákona zavádí novinky jak pro měření emisí, tak pro samotnou technickou prohlídku na STK. Pro méně znalé doplníme, že měření emisí je nutné absolvovat pro získání technické způsobilosti před tím, než dochází k samotné technické prohlídce na STK, což je každé dva roky (s výjimkou nových vozidel, kde jsou to 4 roky). Měření emisí je možné provést přímo na STK, nicméně si emise můžete nechat změřit i na mnoha jiných místech, které měření emisí provádějí, což je i velké množství běžných autoservisů. V tomto směru se prozatím nic nemění, autoservisy mohou dále provádět měření emisí, nicméně dochází k velmi podstatné změně.

Jak bude probíhat měření emisí

Samotné měření emisí spočívá v tom, že se na výfukový systém vozidla umístí sonda, která kontroluje spaliny. U naftových motorů se měří hodnota kouřivosti, u benzínových motorů se sleduje více parametrů, např. obsah CO, HC a další. Pro jednotlivá vozidla existují tabulky hodnot, které musí pro daný typ  motoru a emisní normu splňovat. V tomto směru se nic nemění.

Již v průběhu roku 2015 však došlo ke změně metodiky měření vznětových motorů. U naftových motorů se měří zejména kouřivost. Maximální hodnota kouřivosti vozidla vyjádřená součinitelem absorbce je uvedena v technickém průkazu vozu. Do roku 2015 se k této hodnotě po mnoho let chybně připočítával koeficient +0,5 jako povolená tolerance. Tato tolerance je ale již započítána v údaji uvedeném v technickém průkazu, čímž se vlastně připočítávala dvakrát. Od 1. 1. 2015 je povinnost již tento koeficient nepřičítat, nicméně protože mnoho emisních stanic nemělo ještě aktuální software, bylo stanoveno přechodné období. V roce 2015 tak docházelo k absurdní situaci, že pokud vaše vozidlo trochu více kouřilo, už v lednu jste na některé stanici měření emisí, která již měřila podle nových hodnot, neprošli, zatímco podle staré metodiky ještě ano. Přechodné období ale skončilo k 30. 6. 2015 a od té doby by metodika měření měla být jednotná.

Rok 2016 však přinese ještě další novinky a tím je zejména povinné provádění diagnostiky vozidla s kontrolou všech emisních systémů.

Diagnostika a readiness kódy

Kromě samotného měření emisí od roku 2016 přibudou nové úkony. Tím hlavním je diagnostika vozidla. Diagnostika je nejenom vyčtení paměti závad, ale také kontrola tzv. Readiness kódů. Pokud máte na vozidle nějakou závadu, typicky např. EGR ventil nebo vadné klapky sání, rozsvítí vám kontrolku motoru na palubní desce. Dříve však stačilo diagnostikou závadu před měřením emisí smazat. Závady se totiž často do paměti vozu vrací až po najetí mnoha desítek kilometrů.

To už ale teď nebude nikomu nic platné. Při měření emisí se budou kontrolovat tzv. readiness kódy, neboli česky kódy připravenosti. Ty jsou součástí normy OBD a kontinuálně kontrolují jednotlivé systémy vozidla. Typicky je to např. právě funkce EGR ventilu, funkce palivové soustavy (dodávka a regulace tlaku paliva), lambda sonda, katalyzátor a další.

Status těchto kódu je buď 0 – připraven a funkční nebo 1 – neprošel nebo test nebyl dokončen. Smazání jakékoli závady vám tak již nepomůže, dokud se nedokončí všechny testy. Stanice měření emisí mají za úkol všechna vozidla s vadným readiness kódem ihned odeslat pryč. K samotnému měření emisí tak ani nedojde a vy budete muset vozidlo nejprve opravit. Stejná situace nastane, pokud budete mít nefunkční diagnostickou zásuvku. To platí samozřejmě pouze pro vozidla, která jsou vybavena normou EOBD, tedy téměř pro všechny vozy vyrobené po roce 2000.

Tento způsob nepůjde nijak obejít, protože vyhodnocení testu a tisk pozitivního protokolu o měření emisí proběhne pouze ve chvíli, kdy je vozidlo online připojeno na diagnostiku, všechny testy jsou v pořádku a řídící jednotka motoru je bez závad. Jediný readiness kód, který smí být nefunkční, je readiness kód pro klimatizaci. A protože součástí OBD diagnostiky je v mnoha případech i VIN kód testovaného automobilu, nikdo si nebude moci vypůjčit pro měření jiné funkční vozidlo.

Všechny tyto postupy mají za cíl zajistit, aby nedocházelo k obcházení měření emisí na vozidlech a aby se na našich silnicích nepohybovala vozidla překračující emisní limity. Pro budoucnost našich dětí bezesporu pozitivní krok.

Kdo neprojde na emisích

Vzhledem k tomu, že se letos výrazně snížili limity pro měření kouřivosti u naftových motorů (u novějších vozidel až na polovinu) a že se bude kontrolovat vozidlo pomocí online kontroly readiness kódů, budou mít na emisích problémy zejména vozy, které mají závadu ovlivňující kouřivost. A takových příčin je celá řada:

  • EGR Ventil – pokud má někdo na svém voze nefunkční nebo vyřazený EGR ventil, nemusí to automaticky znamenat, že neprojde. Bude hodně záležet na celkovém stavu vozidla, protože i se zavřeným EGR ventilem nemusí hodnota kouřivosti na volnoběh limity překročit. Při vytočení motoru do vysokých otáček EGR nemá vliv, protože by i podle řídící jednotky motoru měl být beztak zavřený. Pokud je ale vozidlo vybaveno EOBD normou, která má kontrolovaný EGR ventil readiness kódem, záleží na způsobu, jak byl EGR ventil v řídící jednotce deaktivován. Některé způsoby vyřazení EGR ventilu způsobí, že se readiness kód do stavu Připraveno už nikdy nedostane.
  • klapky v sání – některé vozy mají v sání klapky, které slouží k regulaci sekundárního přívodu vzduchu. Mnoho vozidel, které tyto klapky mají, mají na tento sekundární přívod vzduchu samostatný readiness kód. Pokud tedy máte nefunkční klapky v sání a nebo je máte odprogramované, nejen že přicházíte o výkon motoru, může vás readiness kód snadno prozradit i na emisích.
  • vstřikovací ventily, tlak paliva – dalším okruhem je dodávka paliva do motoru. Pokud budete mít závadu na vstřikovači nebo problém s regulátorem / snímačem tlaku paliva, nemusí vám trvale svítit kontrolka motoru na přístrojové desce a přesto můžete mít readiness kód pro palivovou soustavu jako neprovedený.
  • žhavení – závada na žhavení bude znamenat také automaticky vyhazov z emisí, ačkoli vám automobil žhaví správně a i v zimě bez problémů nastartuje a žádná kontrola vám na přístrojové desce nesvítí. Je to případ např. mnoha Octavií PD nebo všech BMW, které mají v řídící jednotce uloženu závadu všech žhavících svíček, ačkoli zcela bez problémů žhaví a startují a na palubní desce nemáte o závadě ani ponětí. Dříve se na závadu na emisích nepřišlo, protože se diagnostika neprováděla, nyní se objeví. Tyto závady často nelze vymazat diagnostikou, protože se ihned objevují nazpět. Objevení takové závady na emisích vám ale může zachránit filtr pevných částic, protože ten je často na správné funkci žhavicích svíček závislý.
  • odstraněný filtr pevných částic – letos již také zcela jednoznačně dochází k tomu, na co zákazníky již několik let upozorňujeme. Pokud jste si nechali odstranit filtr pevných částic, vozidlo je nezpůsobilé k provozu. Dosud však ale nebyly žádné zákonné normy, jak vozidlo bez filtru pevných částic odhalit. Od příštího roku na základě nefunkčního readiness kódu vozidlo na emisích neprojde. Navíc, kontrola může přijít i na silnici. Jedinou možností pro všechny majitele vozidel s odstraněným filtrem pevných částic je montáž filtru DPF zpět do vozu. Ti, kdo nemají zálohu původního softwaru se zapnutým filtrem pevných částic, mohou mít velké problémy, protože samotná montáž nestačí, musí se opět aktivovat software řízení motoru, aby probíhali regenerace. Za dobu provozu vozidla bez filtru pevných částic navíc mohla přestat fungovat různá čidla, která se budou muset nahradit za nová, což ještě více prodraží uvedení vozu do funkčního stavu.
  • stagové úpravy – větší vstřiky – problematické bude i vlastnit automobil s mechanicky upraveným motorem. Zejména vozy s upgradem vstřikovačů, které opravdu kouří a na emisích neprojdou ani omylem. A protože bez auta, které se online nahlásí do systému, už emise nenaměříte, budete auto muset používat opravdu jen na sportovní účely a nebo podstoupit downgrade softwaru.